Jag spyr på Rudskogen…

För mig är en del av tjusningen med racing att man aldrig kan förutse utgången på en rejshelg och det blir lite gran som ett äventyr. Inför Rudskogen var jag nervös, bilen var oprövad inför en lång resa till en bana jag tidigare inte sett. Visserligen hade jag fått en del landsvägsmil men ingen hårdkörning. Det jag mest nojade över var om alla bitar var fastdragna, om växellådan skulle hålla med mitt ”experiment” och hur det skulle vara med mitt nya HNRS. Det skulle givetvis visa sig att mina farhågor var grundlösa samt att jag förbisett en viktig detalj, förarens fysik vilket skulle ha betydligt större inverkan på resultatet..

13pcsrrud6

Förberedelser

På Torsdagen var det upp tidigt som gällde för att få iväg bilen till Euromaster i Malmö. De tog in bilen direkt på morgonen för att kunna justera hjulvinklarna under förmiddagen. Måste säga att de var mycket bra att göra med, bra bemötande, väldigt raka i sin kommunikation och har mycket vettig prissättning 😉 . Denna gången blev det rätt aggressiv sättning med 4 och 3 grader camber fram respektive bak. Toe blev som vanligt aningens ut fram och aningens in där bak. Glad för det åkte jag till garaget för att packa och det hanns även med en snabbtvagning innan Linda skulle hämtas från jobbet. Jag slutar aldrig förvånas över hur fin bilen blir när den är tvättad. Vi behövde även en del grejer hemifrån innan avfärd så vi kom iväg senare än planerat. Runt midnatt är vi framme hos Lindas barndomsvän i Norge och blir varmt välkomna. Fredagen firar man nationaldag i Norge. Vi tog sovmorgon och missar paraden i tätorten men däremot får vi prova att fira med en norsk familj i glesbygden. Det var riktigt kul. Nu var jag väldigt noga med vätska, såg till att dricka mycket vatten och lägga mig i rimlig tid. Hann även under dagen att smita iväg och kolla youtube för att bekanta mig med bansträckningen. Redan här fattade jag tycke för banan. Vad skulle man sikta på för tid? Det fanns ingen bra referens då inte mycket har körts på den nya sträckningen som man kan jämföra med. Jag gissade att under 2 minuter borde vara ok.

13pcsrrud5
Foto: Linda Winter

På banan

Starten på dagen kan inte bli bättre, god sömn, frukost och kaffe i magen, avfärd i tid, tankning samt kontantuttag på vägen utan stress. Bilen var uppackad på banan innan förarmötet vilket var riktigt bra. I vanlig ordning var det mycket körtid planerad under dagen så jag skippade första passet för att hinna få dit nya klistermärken (Tack Linda för hjälpen) och besiktat bilen. Lärde mig ett nytt begrepp Stöykontroll, d.v.s. bullermätning vilket var obligatoriskt och jag kom upp i 87dB vid 4500rpm.

Mitt första åk

På med hjälm och alla snoddar för att ta de första nervösa varven på denna fantastiska bana. Planen var att hitta runt och som vanligt med trixet att försöka att hålla sig på en växel varvet runt. Redan de första varven visade PerfomanceBoxen under 2 minuter vilket var över förväntan då jag inte ens hade tempo att tala om. Bilen går riktigt bra och det enda som irriterar är att ratten inte längre rak som när jag körde hemifrån (någon justering måste m.a.o. rört sig). I slutet av passet hade jag börjat experimentera med växlingar och spårval. Efter passet ser jag att transpondern funkar och har registrerat en tid på 1:52,2, själv har jag glömt trycka in minneskortet till min PerformanceBox. Av någon anledning känner jag mig inte ok och det liknar ingenting jag upplevt på någon tidigare bankörning. Jag misstänker att det är mina nya solglasögon som spelar min hjärna ett spratt. (För er som inte vet har jag synfel, bl.a. är jag väldigt närsynt) När jag skaffade nya glasögon passade jag på att även få solglasögon. De olika paren har olika glas och har slipats på olika sätt, så även om de har samma spec så behöver min hjärna lite tillvänjning när jag byter mellan dem.

13pcsrrud3
Foto: Linda Winter

Mitt andra åk

Lite däcktryckjustering, vila och vatten innan nästa försök. Denna banan är lång, otroligt kuperad, olika doseringar på kurvor, har tekniska utmaningar m.a.o. en bana i min smak. Trots detta får jag upp ett bra tempo redan i början och ägnar större delen av passet att få till ett vettigt spår. En sak vi konstaterar är att 3″ bälte inte funkar med mitt Hybridskydd, så det blir att köpa nytt bälte. Jag kommer på mig själv att ha missat lägga märke till diffbromsen. Det enda jag känner skillnad på är att hjulspinn på innerhjulet är helt borta. Visserligen kan man provocera ut bakvagnen men det finns ingen av de många varianterna av kurvor som får drivningen att tappa kraft. Det går riktigt bra på passet och mina tider sjunker till 1:48,384. Mina klasskompisar har strul med transponders så jag har ingen aning hur jag ligger till. Däremot börjar jag må illa. Visserligen har det börjat bli riktigt varmt men jag har aldrig tidigare mått illa av det, så det måste vara något annat. jag skulle senare få höra att det hade uppmätts temperaturer på 28 grader..

13pcsrrud4
Foto: Linda Winter

Kval

Jag hoppar fortsatt körning och försöker vila istället för att vara i form för kvalet. Man hade säkert kunnat bättrat resultatet om man hade tränat mer men ute på banan går riktigt bra med 1:48,187 som kvaltid. Jag har tidigare gnällt om chassiet och det är nog det som jag märker som den största komponenten som behöver ses över. Sättningen är kalasbra men det finns en några egenheter i beteendet som får mig att misstänka att jag inte drar nytta av alla fina justeringar som jag kostat på bilen. När målflaggan visas är jag glad, för åter igen mår jag illa. Det blir lunch och vila innan första rejset. Kollar in startuppställningen för rejset där jag står bakom David B. is in S2 Cab och med Tron Cato Mellegård i en N/A bredvid mig. Jag får senare reda på att Tron kör i det närmaste identisk bil som jag, den största skillnaden är att han är, enligt det Norska reglementet, begränsad till Porsche 944 komponenter i chassiet. David har några sekunder mer bråttom än mig på varvet så det blir väl inte mycket fajt där. Tron däremot, ligger inom samma sekund så där kan det bli spännande..

13pcsrrud1
Foto: Linda Winter

Race 1

Rullande start som vanligt. Denna gången är fältet bra samlat och jag kan se startlamporna i god tid och förbereda mig genom att växla ner till 2:an för att ha bäst varvtal. Lamporna släcks ganska sent men jag får en riktig kanonstart. Tyvärr är det igenkorkat i första böjen och Tron hinner om mig 😦 . Även om mitt övertag är kortlivat så ger jag mig inte. Jag tar rygg på Tron och ser att jag är aningens snabbare. En del partier är han betydligt snabbare och jag försöker lära mig av hans körning. I.v.f. kommer jag nära, det finns lägen där jag backat av då jag inte velat riskera kollision men attackerar gör jag ett par gånger. Slutligen lyckas jag ta ett innerspår som han inte försvarar, så jag kommer om. Då är det 5 varv kvar. Tyvärr händer det inte mycket då David är för långt fram att hinna ikapp. Dock mår jag illa igen, när målflaggan går känns det som en nödvändighet att lämna bilen. Innan jag svänger av försöker jag knäppa av mig så gott det går om jag måste lämna bilen fort. I parc ferme visar det sig att jag måste det. Hinner gå ur bilen, få av hjälm och balaklava innan lunchen resolut bestämmer sig att lämna sitt trygga hem i min magsäck för en ny tillvaro på asfalten i bandepån. Ingen snygg syn kan jag tänka och jag ber om ursäkt för svineriet men tro mig, jag hade gärna sluppit den aktiviteten. När jag pratar med mina medtävlande verkar detta inte vara förvånande. Några har känt av illamående på denna banan, enstaka hade spytt och det finns t.o.m. några som varit förutseende och tagit åksjuketabletter i förbyggande syfte. Jag är alltså åksjuk.

13pcsrrud7
Foto: Linda Winter

Race 2

Jag tror givetvis på vila och dricker mycket vatten. Försöker komma på när jag sist mådde dåligt i liknande omständigheter. Typ 20 år sedan på en båtresa kommer jag fram till. Detta är rent löjligt att som räserbilsförare bli åksjuk, ett svårt faktum att smälta. I väntan får jag träffa Tron som tydligen känner till min bil via nätet, kul och jag får tacka honom för en riktigt bra kamp. Audi åkande Ulrich kommer också och hälsar och vi skvallrar lite Roadsport 😉 . Kollar resultaten och jag har kommit 4:a i 8A då Robin fått bryta. Har lyckas prestera helgens bästa tid på 1:48,078 vilket jag är nöjd med under alla omständigheter. Jag har åter igen David framför mig på griden men denna gången är det Peter N. som står bredvid mig. Även denna gången får jag en kalasstart men utgången blir densamma som förra rejset. Jag får jaga Tron, dock ser jag David spinna i utgången på Angst och det blir att väja. Lite väl spännande men utan incidenter. Samlar ihop mig och ser att Tron ligger och följer Stig i Oskars gamla bil (den gick tidigare i MSCC KM Roadsport B). Jag skall försöka fokusera på att ta mig om dem och på så vis hålla undan illamåendet. Kommer jag i mål är bara det en seger. Det gick helt enkelt inte och jag får bryta med 4 varv körda. Dock är det bråttom ut ur bilen, hinner av banan mot depån men stannar precis utanför. Jag kämpar med krokarna till hjälmen men släpper det och maginnehållet får passera ut genom öppningen på hjälmen. När jag väl får av mig hjälmen ser jag att jag är duktig på att sikta och försvinnande lite hamnade i hjälmen. Helt medtagen rullar jag in till depå som 4:a och inga varvtider att skriva om.

13pcsrrud2
Foto: Linda Winter

Avslut

Packar ihop bilen och väntar gladeligen på prisutdelningen då jag behöver återhämta mig. Prisutdelningen blir väldigt pinsam då jag först blir uppkallad för att ta emot 3:e pris, kanske någon krokat ihop och blivit dömd för tidstillägg (det har hänt mig 😉 ). Men det är ett misstag och så snart jag får klart för mig mig ställningen lämnar snabbt över priset till David med hjärtliga gratulationer. Rätt skall vara rätt och inget pris skall jag ha med mig hem. Rudskogen har dock blivit mitt nya Nemesis, även om jag blivit slagen denna gången så har jag beslutat att återkomma och besegra denna bana. Den är verkligen fantastisk och borde tillhöra mina absoluta favoriter. Lämnar banan utmattad för en lugn kväll och god mat hos Lindas bekanta. När jag ställer bilen på gårdsplanen så börjar bilen läcka vatten. Kan senare konstatera att jag har hål i kylaren men det gick att ta sig hem utan bekymmer. Det kan tyckas att detta varit en riktigt dålig racehelg med tanke på all motgångar. Linda och jag var i.v.f. rörande överens om att detta var en riktigt bra weekend och befriande att komma ut på äventyr igen 😀 .

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag spyr på Rudskogen…

  1. John skriver:

    Kul rapport men trist med illamåendet! Jag hade ont i nacken efter G krafterna har aldrig upplevt det förut. Tuff bana fysiskt! Ses på Anderstorp!

  2. eddievarvstopp skriver:

    Grattis än en gång John till bra placeringar. Jo, Rudskogen är onekligen en ”fysisk bana” har inte kört något liknande innan. Bra du påminner mig, måste kolla loggfilerna efter g-krafterna.

  3. msportme skriver:

    Hei Eddie.
    Det var trevlig å hilse på deg i depot og på banen 🙂 Du har en kul blogg og jeg liker godt dine Racerapports.
    Jeg trodde kanskje du fikk tekniske problemer i Race 2 da jeg ikke så deg mer etter 4 laps. Er du sikker på at det ikke var 17. mai kaken som fikk deg i dårlig form?? Hehe 😉
    Jeg jobber for å rekke Anderstorp 1. juni. Vi rejses…

    //43
    Tron Cato

    • eddievarvstopp skriver:

      Tusen tack för ett riktigt bra race Tron! Synd att jag inte kunde utmana dig på race 2 😦 (haha, det var en bra ide att skylla på kakan). Det var riktigt trevligt att träffas och jag tycker det är en speciellt kul att vi kör jämt fast vi kör efter reglementen från två olika länder 😀 . Det ser tyvärr ut som jag inte kommer till Anderstorp 😦 , men jag hoppas verkligen vi ses igen 🙂 .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s