Justering av Vikt

Man har ju alltid haft som målsättning att jag bilen väljusterad innan man tar ut och kör med den. Verkligheten har dock satt sina käppar i hjulen och man har helt enkelt fått nerprioritera det sista för att överhuvud taget få köra. Men nu hade jag planerat logistiken för att få till en ”hörnviktning” på bilen. Lån av vågar är den klurigaste biten men en väldigt vänlig vän, som jag låter vara anonym, var villig att lämna över sin dyrbara utrustning till mig. På den lägliga klämdagen skulle det justeras men innan jag det arbetet inleddes passade jag på att byta framfjädrar. Egentligen inget speciellt bara 2″ kortare, hårdeheten är den samma. Anledningen till bytet är att jag vill ha mer justermån, jag har hitintills varit begränsad fram vilket har irriterat mig.

2013-05-10 16.53.08

Så till vägningen. Först blev det justering av höjd. Stor pojkarna säger att man skall ha 63 cm upp till skärmkant men de kör även större hjul, så jag siktade in mig på 61-62 cm. Nu litar jag inte helt på dessa referenspunkter så jag ödslade inte tid på att få det exakt på millimetern. Så hela övningen skulle nu gå ut på att få vikten jämt fördelat mellan summan de motsatta hörnen. Så jag startade med att sätta mig i bilen och läsa av, ”cross” står då på 53,5%. Bilen väger då 1221kg med nästan full tank och till min glädje kan jag konstatera att bilen är något tyngre därbak. Då kör vi upp bilen och skruvar i ena hörnan, sänker ner bilen och kommer på att man kanske skulle kolla ringtrycket. Jodå, det behöver justeras och jag drar lärdomen att göra detta först nästa gång.  Sätter nig i bilen och värdet rör sig åt rätt håll, 52,9%. Upp med bilen igen och justera. Krängaren är avkopplad i ena sidan sedan tidigare men nu märker jag att den inte löper fritt som den borde. Kopplar av den även från andra sidan och rengör delrin blocken från gegga. Nu löper krängaren fritt i sina fästen. När jag väger den ligger jag på 51,8%. Mer Justering behövs och denna gången tar jag i lite för mycket och landar på 49,0%. Nu börjar tiden rinna ut så det blir en sista justering som ger 49,4%. Sedan åker bilen slutligen upp för att spänna allt löst och koppla på krängaren. Kan inte låta bil att kolla en sista gång och får ett närmare perfekt cross värde, så ja, bilden ljuger lite 😉 . Jag hade gärna labbat vidare med detta men det var dags att plocka ihop 😦 . Gillar verkligen detta verktyget och hade gärna haft ett eget. Nästa steg blir det hjulinställning innan vi åker till Norge.

licens13

Jodå, åter har ödet fört mig på vägen till Norge. Linda och jag gillar äventyr men utsikterna såg inte lovande ut för detta året i.o.m. vårat husköp. Samma sak gäller för min racing, ekonomi och tid är lite mer ansträngd i år. Men så för ett par månader sedan får Linda kontakt med sin gamla barndomsvän som hon inte pratat med på de senaste 15 åren. Hon bor just i Norge, närmare bestämt ca 1 timmes bilfärd från Rudskogen. Vi kommer snabbt fram till att vi behöver en resa efter allt flyttbök och senaste tidens förkylningar. Så nu är jag anmäld till Porsche Sports Cup deltävling 3&4. Det svindyra klistermärket till vagnboken har även dykt upp. I förberedelserna ingick även att uppgradera licensen. Jag har ju snikkört i alla år med Debutlicens, men se det går inte för sig om man skall köra utomlands . Så jag fick snällt dra mig igenom SBF byråkratin och pynta de extra slantarna för att få det blåa kortet. Det är ju lätt värt det för att få tävla utanför rikets gränser 😀 .

Det kan hända mycket fram tills dess så vi får se hur det går..

Det här inlägget postades i Chassie. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s