Prestandafunderingar

Nu när hösten är här och jag mest rustar bruxbilen för vintern så börjar man fundera, tankarna hinner lixom ikapp. Jag har ju varit lite nere för att jag inte hängt med mina klasskompisar i 8A på årets tävlingar men det har nu sporrat mig till angripa problemet från en ny vinkel. Jag kan bli snabbare helt enkelt! Nu tänker jag bortse från 2 viktiga punkter, den ena är min körteknik. Jag vet om att jag kan förbättra min bromsteknik och rent allmänt finputsa på min körning. Den andra punkten är att jag kör med 100kg övervikt. Man är ju naiv om man tror att man kan vara lika snabb som de andra om man bortser från dessa punkter men dock ser jag att det finns möjlighet att minska gapet.

Kollar vi på min hemmabana Knutstorp så ligger de snabba i Roadsport C på 1:10 och 8A på 1:09 i varvtid. D.v.s. ett acceptabelt gap för mig i 8A är ca 1 sekund. Då skall jag hitta 2 sekunder någonstans och jag tror jag har en teori.

Breda hjul – Detta tror jag mest på. Nu är jag Roadsport skadad och har sneglat för mycket på Miator och deras däckdimentioner, men nu kör jag Porsche 944. Detta är en upptäckt jag gjorde i somras, mina klasskompisar i 8A bromsar senare och håller högre hastighet inne i kurvorna. Det märkliga är att deras bilar väger drygt 100kg mer än min, annars hade det kunnat förklarat saken. Så då måste det koka ner i det andra som har mest påverkan: däcken. Jag behöver prova minst 8cm däck till.

Diffbroms – Detta är beroende på bana, vissa banor kommer det inte göra ett smack i andra lite mer. Det är bara långsamma kurvor där det märks att det behövs och där jag inte har råd att vara ivrig.

Chassie – Mina dämpare installerades 2005. Att påstå att de går på övertid är en rejäl underdrift. Dämpare har den obehagliga egenskapen att funktionen försämras gradvis, så jag har ju lärt mig köra med skrotet. Därför har jag absolut ingen aning om vad detta kan göra för mina varvtider, men det kan i.a.f. inte bli sämre.

Setup – Detta är det mest pinsamma. För det första har bilen inte fått en hjulinställning sedan vi körde till Norge 2010. Sedan dess har jag varit på och pillat på hjulupphägningen fram och kört en hel del. För det andra har jag tyckt att bilen varit lite hög men jag har inte brytt mig om att kolla. För det tredje har bilen aldrig blivit ”hörnvägd”, någonsin. M.a.o. borde det bli bättre med ordentlig hjulinställning, ”ride-hight” samt ”corner-weight”.

Nu har jag formulerat en actionlista för mig själv. Dock får vi se när jag kan konkretisera den men det är en sporre för utvecklingen. Om ni undrar varför jag bortser från övervikten så är svaret att det är inte lönt. Skall jag optimera för 8A då inleder jag ”Fas 2” och säger ”Hallå Modsport III!” 😉 och det är en helt annan historia….

Det här inlägget postades i Jag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s