Nordisk kamp

Foto: Linda Winter

Ytterligare en bana på meritlistan, Gelleråsen. Jag hade hade ledigt från jobbet så jag och Linda körde upp redan på fredagen. Ett par däck var lastade på taket och det visade sig att min modifiering av lasthållarna var en hit, däcken satt kvar utan att röra sig under hela resan upp 🙂 . En sak man noterade var att bilen slickade i sig markant mer bränsle 😦 , nu förstår jag varför sevens har så kass aerodynamik. Denna gången blev det hotellvistelse och vi stannade på Scandic Örebro Vest. Snällt av dem att upplåta  bagagerum för härbärgering av mina transporthjul över helgen 😉 . Hur vart det då med förberedelserna? Jodå, jag hittade en trevlig film på youtube från en alfaträff som förgyllde min tjänsteresa tidigare i veckan. Jag hade kollat lite och hela 6st var anmälda i 8A. Nu skulle jag behöva ta i från tårna om jag skulle få en pokal med hem. Inte mig emot, snarare tvärt om. Gotland var nästan tragiskt att köra med så få startande, med över 30 anmälda var detta riktigt kul. Varvtider? Vad skall man tro om en bana man inte kört på så jag gissade på att 1:25-1:20 borde vara anständigt.

Ankomst

Tja, inte mycket att orda om. Man dök upp, denna gång exakt innan förarmötet började. Inga konstigheter och efter anmälan fick man lastat ur bilen för att få den besiktad. Fick tejpa batteripolen för att vara på den säkra sidan. Sedan en hemläxa om att fixa dimljus bak på bilen då man skall ha det under wet-race. M.a.o. inget allvarligt. Jag hade hittat en bra uppställningsplats bredvid Gerry D. och hans 968 (som jag hade kul race med på Sturup förra året med). Med all denna logistik missade jag första passet, ingen katastrof då det var rikligt med tid för körning planerat. Jag fick även det tråkiga beskedet att Robert P.Ö. inte skulle köra även om han var på plats.

Foto: Linda Winter

Första Fria Tidsträningen

Ut på den obekanta banan och början var hektisk. Vi körde med funktionärer så det ar mycket trafik. Torrt var det i.a.f. och snart hamnade jag ensam och kunde koncentrera mig på banan istället för backspegeln. Mina filmstudier gav frukt, och jag tyckte det gick fort att hitta runt. Enda riktigt kluriga partiet var utgången på rakan. Min PerformaceBox visade som bäst 1:22,4 😀 vilket gjorde mig ytterst munter. Jag fick sedan se resultatlistan, positivt var att den registrerat mina tider, negativt var att min tid var långt ifrån mina klasskompisars. Sedan ser jag att vi saknar en Norsk deltagare i tidlistan, ett frånfall till..

Andra Fria Tidsträningen

Man fick ju skaffa mer rutin så ut på banan fick det bli. Mycket trafik igen men lyckas få en del fria varv. Det duggade en aning men jag filade ner tiderna till 1:20,8 och jag var riktigt glad, en bra bit över förväntan. Jag jobbade mycket på utgången till rakan på detta pass men jag blev inte riktigt nöjd. Efter passet kollar jag däcktryck och det är ligger onödigt högt så det blir justering ner till mer rimliga 2,1. Sedan kommer Roy A. och Pelle B. och undrar försynt om det är ok om de flyttar upp sig en klass. Inget jag sätter mig emot, klart de skall prova, dessutom är de så pass mycket snabbare än mig att vi inte kommer vara i närheten för närkamp. När vi resonerar om 8A är det ganska tydligt att jag får förlita mig på god kamp med Tate Vanhamäki från Finland. Attans också, återigen är vi bara två i klassen.

Tredje Fria Tidsträningen

Efter lunch gav jag mig ut på en blöt bana. Fortfarande mycket trafik. Man tog det lugnt i början p.g.a. vätan men mot slutet började jag hitta grepp. 1:22,5 var det jag lyckades krama ut. Vid detta laget började jag känna mig sliten och valde att hoppa över open pit passet. Istället ägnades tiden åt mingla med mina medtävlande, det är helt makalöst vad härliga människor som tävlar i Porsche cupen.

Foto: Linda Winter

Kval

Jag kände mig någorlunda vilad för att börja prestera igen. Nu var det torrt och jag hade bra bett däcken. Även om det gick bra på banan kände jag mig ensam och nedstämd. Jag hade ingen jämnbördig att tampas med vilket för mig är den största behållningen med racing. Direkt efter passet skulle bilen vägas, vilket jag höll på att glömma om inte en vilt viftande funktionär hade upplyst mig om saken. 1181 kg stannade vågen på och då lyste tanklampan. Hur som helst lyckas jag kvala näst sist i fältet med tiden 1:20,270. Denna tiden var jag riktigt nöjd med och nog tusan skulle man kunna komma under 1:20 under helgen. Detta antagandet skulle visa sig vara fel och denna tiden skulle stå sig som helgens bästa. Packade ihop mina pinaler och vänlige Gerry upplät sitt släp att förvara våra saker över natten på. Mer ljug i depån blev det i väntan på årsmötet och när mötet var avklarat blev det färd tillbaka till Örebro för mat och sömn.

Foto: Linda Winter

Så var det Söndag…

Hotellfrukost är smaskens sedan bar det av till banan med full tank. Under förar mötet annonserades wet-race. Jag fick visa upp bilen igen, då den lämnat banan över natten, och sedan åkte jag ut på det första träningspasset. Det var rejält blött på banan och jag kom ut väldigt sent så det blev inte många varv. Här någon stans väcks dopamin-junkien i mig och jag finner åter igen att det är askul att köra i blött 😀 . När passet var slut gick jag upp i tidtagningen och fick bekräftat att på svensksålda bilar kan man inte köra dimljus fram och halvljus samtidigt. Detta kom jag fram till när inga tider registrerats av min transponder som är kopplade på främre dimljus och halvljus skall användas vid wet-race. Ytterligare en bugg som får fixas. Problemet löstes med en lånad transponder. Det blev ett pass till innan racen och det blev mycket drifting i blötan. Jag fick några varv tillsammans med Gerry och vi var väldigt jämna, precis som på Sturup förra året.

Race 1

Jag startar bredvid Tate och har Gerry framför mig. Det är fortfarande riktigt blött när den rullande starten går. Jag får en kanonstart vilket förvånade mig så pass att jag missade att ta vara på på möjligheterna. Nåväl, det gick ju bra i första böjen och jag låg bakom Gerry med Tate efter mig. Det är ganska svårt att försöka rå på Gerry men så i utgången på rakan har en 964 snurrat och vi får fullt upp med att undvika att köra in bilen. Gerry får tyvärr ta till gräset vid sidan av banan när han väjer. Han tar sig sig upp på banan igen och kan fortsätta, dock lyckades jag ta mig om i processen. Nu fick han jaga mig och jag lyckades hålla honom bakom mig ett bra tag. Det var ganska uppenbart att han kunde bromsa betydligt senare än mig. Jag blockade ett par gånger men på rakan fick jag helt enkel ge mig och han kommer om. När jag passerar målflaggan är det i ungefär samma ordning som när vi startade. Det innebär m.a.o. första vinsten för mig i 8A 😀 . När jag nu i efterhand kollar resultaten ser jag att jag under detta rejs satt ”Fastest Lap” för klassen med tiden 1:28,145 vilket nog är första gången någonsin det hänt mig.

Foto: Linda Winter

Parc ferme är ett riktigt trevligt påfund, man hinner prata av sig med sina medtävlande om händelserna. Nu är det dags för lunch och jag grubblar över hur tusan det är möjligt för Gerry att bromsa en tyngre bil så pass mycket senare än mig. Det blir lite avslappning och Peter Utzon kommer och applicerar klistermärken på min bil. Han har tidigare delat ut vatten till oss tävlande efter avslutad tävling. Med sådana sympatiska tilltag kan man inte annat än börja kalla honom sponsor 😉 . Sedan skall det tilläggas att han har genom åren varit ytterst hjälpsam som leverantör.

Race 2

Innan race 2 tar jag tillfället att mjuka upp med några varv i Open Pit passet. Vill få lite mer rutin på det blöta och experimenterar med bromspunkter bla. Missar bromspunkten vid Ejes otroligt många gånger och får riktigt breda ställ ut på rakan. Det är inte många varv men nyttiga. Strax efter är det dags för racet, först warm up och sedan rullande start. Jag startar åter igen bakom Gerry och med Tate vid min sida. Jag får igen en riktigt bra start men sumpar det så grundligt att Tate tar sig om. Vi lyckas ta oss om Frode W.J. från Norge med sin 951. Nu har jag att bita i och Tate kör riktigt bra. Jag försöker komma på hur att ta mig om men inte är det lätt när vi är lika snabba. Men så plötsligt bromsar han på sig i hårnålen med kort besök i gruset, så jag går om utan ansträngning. Strategin är nu att hålla platsen till mål, dock har jag en flåsande 951 efter mig. Det skiter sig givetvis då indolente Edvin bromsar på sig  innan Ejes och blir uppstressad. Med den Norska bilen strax bakom bromsar man på sig i hårnålen, så illa att man går ut i gruset. Jag tar mig upp igen men då har både Frode och Tate tagit sig om. När jag kommer ut på rakan ser jag att det är 4 varv kvar. Det blir inte bättre än att jag slutar sist 😦 och tvåa i klassen. I parc ferme är jag faktiskt glad och har trevligt snack med Tate och Frode 😀 .

Foto: Linda Winter

Och så åker vi hem

Det blir ihopplock av pinaler och prisutdelning för att ta emot pokaler. Sedan blir det färd tillbaks till hotellet för en sista natt innan färd hem. Detta är första gången på sådär 6 år jag missat rikets fetaste tävling, SSM och frågan är om det var värt det. Ja, säger jag. Fick äntligen kört Gelleråsen som visade sig vara en av Sveriges bästa banor. Även om den är platt har den en del hemligheter och är inte alls tråkig. Sen lyckades jag sätta en anständigt personbästa, tävla mot deltagare från andra länder och det blev trots allt en hel del kamp. Även om jag stundtals kände mig nedstämd var detta kalaskul och en upplevelse jag inte hade velat vara utan. Jag hade dock sett fler startande i min klass, vi är helt enkelt för få för att det skall vara riktigt kul. Har man fundering på att köra skall man inte tveka att anmäla sig 😉 . Bilen gick bra och utan bekymmer, jag har nu fått mer inspiration att utveckla bilen. Bredare däck står nu högst på önskelistan…

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nordisk kamp

  1. Ping: Upp- och nervänd final | Eddie Varvstopp

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s