Eftermek

Efter besiktningen hände inte så mycket men så inföll nationaldagen och den måste givetvis firas. Vad kan vara bättre än några timmar i garaget med Roy? Vi slängde upp bilen på lyften och konstaterade att avgasröret satt något tajt. Min teori var att avgasröret byggdes med slitna motorfästen och nu när nya har monterats har röret fått mindre utrymme och slår i när motorn rör sig. På Mo i Rana hade jag liknande ljud som nu och då fästena i princip slut. Så med vinkelslip och svets skred vi till verket. Vad fick ge vika, det blev karossförstärkningarna i kardantunneln som masserades för att ge plats. Roy skulle egentligen meka brux-Opel men så blev det inte, det var tydligen roligare att hjälpa mig. Denna uppoffring är jag oerhört tacksam över. Nåväl med hjälpande hand fick jag utrymme att buggfixa bilen. Soppafiltret byttes, ett läckage i slanginfästning till oljekylet samt läckaget vid bromsrörsnippeln  fixades. Började med bytet av kylslangarna till bromsarna och en del annat småpill. Det blev en snabb provtur och inga missljud kunde  registreras och jag var väldans glad… tills jag parkerade bilen. Då upptäckte jag bränsle läckage 😦 , då har man nått att spänna åt nästa gång.

Det här inlägget postades i Mek. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s