En dröm går i uppfyllelse

Jag har de senaste, typ 4 åren sagt att jag skall ställa upp i SSM. Nu var jag anmäld och det skulle både köras och hjälpas till med transpondrar. Mitt startnummer fick jag på onsdagen så det blev till att hämta dekaler på fredagen hos Rhino Reklam sedan bar det iväg till Knutan. Jag missade första träningspasset men bilen blev besiktad och jag fick rapporterat in till Fredrik O. i transpondertältet.

Fri träning

Med 15 minuter kvar innan träningen får jag order från Fredrik att byta om och köra. Bra ide. Det regnade vilket var perfekt då jag får chans att se om Michelinarna är så kassa i blöta som alla påstår. Det var inte så farligt men visst är trippelåttor bättre, tyckte det gick att köra med dem riktigt bra. Bästa varv blev ca 1:33 och passet tog slut alldeles för fort. I vilket fall fick jag testa lite.

Kval

Lördag har jag Linda med mig till banan. Det är hon som basar över transponderhanteringen på SSM så det är lite varför jag dubblerar som tävlande och funktionär. Innan lunch är det dags att bruka allvar. Nu är det torrt och nu skall man försöka köra fort. Jag märker att mina Michelin behöver några varv innan de greppar ordentligt vilket är ovant efter att ha använt Toyo R888 som greppar bara efter ett par varv. Det är lagom trafik och jag lyckas prestera 1:13,348 som räcker till startposition 11, vilket jag är ganska nöjd med. Det är 28st som kör Roadsport C denna helgen och nästan alla är Mazda Miata.

Foto: Tobias Lewandovski

Race 1

Söndag morgon åker jag och Linda upp igen. Roadsport C är först ut i tidschemat så det blir att  rulla ut och ställa sig på startplattan nästan direkt. Jag har Torkel K. grön Miata framför mig och Magnus O. som jag kört med i MSCC KM, bredvid mig. Fredrik O. kvalade på 14:e plats så denna gången kanske man inte skulle se hans Fiero flyga förbi 😉 . Det är en verkligen speciell känsla att stå på startplattan på SSM, mitt i smeten i Roadsport C. Starten går och jag drar iväg med hjulspinn. Första böjen är ok med tanke på så många bilar vi är. Som vanligt förlorar jag ett par placeringar men det är inget jag hänger läpp om. Fredrik ligger och skuggar bakom mig och Magnus O. är den jag har sikte på. Detta kommer visa sig bli en segdragen kamp men hysteriskt kul. Magnus kör förbaskat bra och vi samsas om i kurvorna sida vid sida. Porschens 2,5 liters maskin fullständigt slaktar den lilla Miatan ut på rakan. Problemet är just att Miatan är liten och bromsar så mycket senare i slutet. Denna procedur upprepas under majoriteten av de 10 varven. Under några tillfällen passerar vi avåkta Miator. Tempot är bra med tanke på att jag ligger i fight och bästa tiden blir 1:12,721. Jag har inte mycket koll men när jag åter igen kommer ut på rakan och är på väg att gå om ser jag målflaggan. Skall detta gå? Det är bara att hålla ner och hoppas. Vid mållinjen ser jag att jag har hela min framskärm för Magnus bil, mer marginal var det inte. Jag kommer i mål på 11:e plats och tiden visar 0,06sek före Magnus. Jag är på så otroligt bra humör och detta är nog det absolut bästa racet någonsin. När jag landat i depån blir jag intervjuad av en trevlig Miata-pojke med videokamera 😉 . Riktigt, riktigt kul race 😀 .

Foto: Martin Öberg

Race 2

Roadsport C kör näst sista racet för helgen. Minns inte mycket men jag startar 11:a igen. Får en ok start men tappar placeringar, igen 😦 . När jag drar iväg slår det i transmissionen och det är nog min koppling som jag borde ha bytt… Hamnar bakom Leif J. i sin Alpine. Till skillnad från Magnus har jag inte en susning om var jag har Leif. Vissa stunder går det undan och i andra är jag ikapp som ingenting. Men jag har ingen aning om han vet att jag ligger bakom, jag har krockat vad jag skall för ett bra tag framöver. Nu har jag även Fredrik bakom mig. Över NGK ser jag framförvarande bil väja och jag ser en bekant bakdel närma sig väldigt fort. Det är en av bröderna Jönsson som har lånat ”PMS” Miatan (tidigare ägd av Magnus.N, Max C. och Peter Ö.). Jag får väja undan och med trafik bakom blir det tajt i böjen innan Idioten. Frediks Fiero är riktigt nära, så pass nära att jag tror att han kört in i mig. Jag tappar ytterligare placeringar och nu är jag förbannad. Resultatet blir att jag överkör resten av racet och bilen mest såsar rundor, varvtiderna blir därefter 😦 . Jag kommer i mål på 16:e plats och jag är riktigt sur, främst på mig själv. Fredrik ber om ursäkt för att han stötte ihop med mig, han hade alltså puffat på mig. Lite lackskrap på kofångaren bak är inget jag lastar Fredrik för särskilt inte om han inte kunde hjälpa det. Fredrik är den sista jag är sur på.

Som sammanfattning kan jag säga att köra SSM i Roadsport C är en riktig höjdare. Även om jag var riktigt besviken i andra rejset så var helgen fantastisk. Klassen är så tajt och med så många deltagare att man hela tiden måste kämpa oavsett position, vilket jag gillar. Sedan träffade man otroligt mycket trevligt folk och såg fantastiskt fina bilar hela helgen.

Nu stundar en lång resa norrut…

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En dröm går i uppfyllelse

  1. Tobias Nyström skriver:

    Trevlig läsning! Du kan se ditt första varv i race 1 ifrån min kamera här, sen förstann du iväg med dom snabba bilarna 🙂

    Bra rubrik med, precis så känns det!

    MVH
    Tobias

  2. eddievarvstopp skriver:

    Tusen tack för den trevliga filmen Tobias 😀 .

  3. Edison skriver:

    “En dröm går i uppfyllelse | Eddie Varvstopp” was in fact
    a quite awesome post, . Continue publishing and I am going to continue browsing!
    Thank you ,Vickey

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s