Känsloresan

Jag avslutade en frustrerande jobbvecka med att besikta bilen på YBB. Trots sen ankomst fick jag ett ytterst vänligt bemötande. Bilen blev godkänd utan anmärkning men det bästa av allt var att det irriterande glappet i styrningen nu var lokaliserat och åtgärdat. Det var tydligen övre styraxelled som inte var spänd och efter besiktningen var bilen en fröjd att köra. Det blev en avslappnad dag med picknick i det gröna innan förberedelserna inför helgens race. Det som stod på att-göra-listan var, tvagning, dekalmontering, justering av hjulvinklar, byte av kyl- och bromsvätska. Det blev sent men bilen blev klar. Med endast ett par timmars sömn körde jag och Linda bort till Sturup för mitt livs första race i Porsche Sports Cup Scandinavia.


Foto: Andreas Freed

Hur tänkte man här då.. Med sådär 150 kg övervikt till klassgränsen i 8A kan man väl lika gärna stanna hemma. Undertecknad resonerar inte som riktigt andra sillmjölken 😉 . Med några år i KM har man lärt sig att materialet är sekundärt på vår nivå, erfarenhet har betydligt större inverkan på resultat. Det jag hade att spela på var just att de flesta i serien inte har någon erfarenhet av Sturup 😉 .

Väl i depå hamnade jag bredvid Peter Sandén vilket var väldigt trevligt. Förargenomgången var en väldigt trevlig den med, faktiskt lite annorlunda från vad jag är van vid från MSCC. Besiktningen var också lite speciell då kontrollanten uppsökte oss istället för tvärt om. Nu fick jag äntligen första meriten nedtecknad i Vagnboken och på köpet fick jag även tips om att bygga om elen för dimljusen 🙂 .

Mys
Då jag var lite sen till banan tog jag beslutet att strunta i första fria tidsträningen. I stället för att stressa tog jag det lugnt och packade ur bilen samt bytte om i lugn och ro. Andra fria träningen var jag beredd för att rulla ut. Man märkte helt klart att man var lite rostig men det gick förvånansvärt fort att komma in i rytmen. Extra glad blev jag när jag såg att PerformanceBoxen visade låga 1:14 och enstaka gånger dippa strax under. Det var långt pass för mig då jag inte alls är van vi att vara ute i så lång tid som 30 minuter. Väl i depå fick jag kollat ringtrycket efter att jag kommit på att jag inte justerat det innan jag gick ut. Det var hysteriskt höga 3 bar så jag justerade ner det till mer resonabla 2r. Sedan fick jag pratat med alla mina klasskompisar i 8A, Robert P-Ö (S2) och Roy A (”S2”). Vi var helt enkelt inte fler i den klassen under dagen vilket jag tyckte var lite tråkigt. Däremot var det inget fel på sällskapet, fantastiskt trevliga människor. När vi kollade resultaten stod jag inte med. Hmm.. något vajsing med transpondern månne??


Foto: Andreas Freed

Glädje
Jag norpade åt mig en transponder för säkerhets skull och såg även över inställningarna till min egen. Nu i efterhand har jag lärt mig att jag kan inte ha halvjlus, dimljus (transponder) och bakrutedefroster (PerformanceBox) på samtidigt. Fick faktiskt lite kört med Robert under detta pass och tiderna sjönk överlag. Sedan blev jag påmind om hur fruktansvärt skumpig Sturup är. Kände vid ett flertal tillfällen hur fjädringen bottnar. Bilen gick annars bra men det började obehagligt varmt. En titt i resultatlistan visade att personbästa putsades till 1:13,509 😀 vilket även bekräftade att jag lyckats sätta igång min transponder 😉 .

Utmattning
Efter lunchuppehållet, efter förargenomgången, var det open-pit men den struntade jag i. Valde att vila i värmen istället inför kvalet. Passen som körs är på 30 min vilket jag inte riktigt är van vid. Nu var det verkligen varmt 😦 vilket märktes på varvtiderna så det blev inget putsat på personbästa. Efter passet snackade man lite med Roy och Robert som hade kvalat närmare 1,5 sekunder snabbare tider. Inget jag kan göra åt så jag fick förlita mig på att dessa två herrar skulle tampas mellan varandra och förlora tid till min fördel 😉 . Detta förkunnade jag för dem och även vikten av att starta i vänster startled för att kunna försvara sin plats. Fantastiskt nog blev jag inte prylad efter mina uttalande. Kan nämna att jag struntade även i Open-pitlane efter kvalet p.g.a. värmen.

Foto: Linda Winter

Sorg
Jag hade kvalat 15:e plats och hamnat i vänster startled 😀 precis bakom Roy och med Robert bredvid mig. Planen blev att helt enkelt suga fast i Roy så gott det går så Robert inte kommer emellan och sedan se hur länge det håller. Det gick som vanligt inte som jag planerat. Rullande start har jag inte upplevt tidigare så det var helt nytt men det gick bra när flaggan drogs. Jag hade bra häng på Roy och Robert låg snett framför men i ingången på första böjen skiter det sig. Jag är riktigt het på att bevara min position på innern och bromsar sent. Lite för sent och med mycket nerver låser jag upp och börjar kana mot Robert som vill hålla tajt spår. Min första sammanstötning är helt plötsligt ett faktum 😦 . Det hörs en liten duns men Robert fortsätter dock med en buckla bakom dörren. Nu känner jag mig riktigt rutten 😦 . Detta av många anledningar, dels för att jag har fördärvat en riktigt fin räserbil och dels för att jag själv anser att plåtkontakt inte skall förekomma i klubbracing. Mitt humör är i botten och jag kör vidare utan någon som helst sug. Det blir solokörning resten av rejset. I depå får jag pratat med Robert och ber väldigt mycket om ursäkt för mitt beteende. Han tar det hela väldigt bra och menar på att han nog försökte täcka in lite tuffare. För min del känns det fortfarande kass då jag vet med mig att även om vi var två om det hade jag kunnat göra något för att undvika det. Det visade sig tack och lov bara vara bucklad plåt och inget annat. Däremot åkte vi bägge två på 20 sekunders tidstillägg. Vi var bara 3 st i klassen så jag fick ta emot tredje priset. Jag brukar vara glad att få bucklor på prisutdelningar men denna kändes inte så kul.

Foto: Linda Winter

Lycka
Söndag var det dags igen. Inte för att jag var så munter när jag och Linda åkte till banan igen. Peter S. hade så vänligt lånat ut sin bil till mig för att förvara prylar över natten vid banan. Det var ganska lugnt på morgonen och vi skulle bara köra rejset då PCS skulle ha banträff denna dag. Mina varvtider på rejset gav mig startposition 16. Denna gången var det i höger startled efter Robert. Jag hade inga som helst planer utan ville bara ha en bra körning. Denna gången gick starten inte så bra. Under formationsvarvet blir det lite grötigt som slutar med en rejäl lucka till Robert när starten går. Jag startar alltså ordentligt efter men å andra sidan utan dramatik. Gerry D. ligger framför mig i sin 968 och jag tänker att han nog kommer segla ifrån mig snart. Det gör han dock inte och nu vänder allt. Gnistan kommer tillbaka. Nog tusan skall det gå att ta sig om en 8B bil 😉 , skam den som ger sig. Så ca 15 varv ägnar jag mig åt att hålla Gerry vaken. Han har klart mer tryck ut ur kurvorna men i böjarna går det försiktigt. Jag är stundtals verkligen nära och vid ett tillfälle hade jag chans i dammkurvan att attackera. Jag var ärligt lite feg där men, bränt barn luktar illa, och jag hade inte lust att upprepa gårdagens fadäs. Jakten fortsatte och nu blev man varvad av moderna 911:or på slicks. Detta var nytt för mig och taktikern i mig vaknade då jag såg vissa fördelar med dessa situationer. Hur som helst kom jag inte om Gerry men fy tusan vad glad jag var när jag gick i mål. Jag hade fått något att bita i. Det blev ju en buckla till på prisutdelningen men denna kändes betydligt mer välförtjänt 😀 .

Som sammanfattning kan jag säga det var en fantastisk upplevelse. Även om jag krokade ihop med en medtävlande 😦 så tröstar jag mig med att jag har kört bilen sedan 2004 och någon gång skall vara de första. Det som övergår mitt förstånd är att det inte är fler som kör med PCSR och Porsche Sports Cup. Man får oerhört mycket för pengarna, dessutom är det ett verkligen härligt gäng som välkomnar en varmt. Jag kommer definitivt återkomma i serien. Nästa körning blir förhoppningsvis SSM

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s