Svenskt värmeslag

Förra helgen var jag och körde på Knutstorp med TPC och söndagen kan sammanafattas med ett ord – VARMT!! Jag hade kvällen innan fått på mina Hawk HP+ monterade och var full av förväntan när jag körde upp. Förra året var en riktig höjdare med bra väder och mycket forumkompisar på plats, det såg lika bra ut inför årets träff om inte bättre. Själva körningen gav inte mycket mer än kopiösa mängder svett. Jag satte i mig nästan 5 liter vatten under körningen vilket är rekord, ändå körde jag därifrån med huvudvärk. Jag tyckte inte det var samma klipp i motorn och motoroljan blev lite varmare än vanligt. I övrigt fungerade bilen bra, däcken blev inte allt för såsiga och de nya bromsklossarna verkade vara ok. Jag vet inte om jag skall dra några slutsatser nu men det känns som där finns lite mer distinkt känsla i bromsarna och dammar friskt gör de. En sak är säker, jag kan inte bromsa senare i.a.f så jag får helt enkelt återkomma i ämnet.


Som ni förstår blev det inte några varvrekord satta och det blev bara 4 pass körda. Under mitt andra pass trode jag bilen hade gått sönder då det lät väldigt mycket om avgasröret sen verkade skumt att jag hade vädigt bra sikt ut från innerbackspegeln. Jag körde in i depå och fann att bagageluckan hade åkt upp. Nu var inte allt skräp med träffen snarare tvärt om. När jag själv var ute på banan så hade jag kul med Oscar N, även om han hade bekymmer med understyrning kunde vi köra stora delar tillsammans de två första passen. Jag försökte även att hänga med Johan R. i sin BMW Compact men det var ju dömt att misslyckas. Johan är snabb och till träffen hade han monterat på slicks. Vid ett par tillfällen hamnade jag bakom en Nissan 370Z med ett riktigt fint avstämt avgassystem. Jag var kanske en aningens snabbare men jag valde att hålla mig bakom och bara lyssna istället för att försöka ta mig förbi. Fick även tillfälle att studera en Lupo, fy tusan va fint det går med lite vikt, dessutom ser det roligt ut att köra. Sedan blev man omkörd av en Nissan Skyline R35. Detta är nog det ultimata sättet att kolla på bilar 😀 .

Det var så många trevliga människor som dykt upp så jag hann inte med att mingla med alla. Jag hade lovat Oscar N. Lite coaching men det blev inte av då vi tappade bort varandra efter att jag hade ställt mig som flaggvakt. ”Nillet” som precis köpt Gorans 924 skulle ut på shakedown men hade bekymmer att få igång den. Där jag gick bet kom andra experter till undsättning och bilen kunde rulla ut på banan. Jag såg den hatade ”decibelmannen” med sin apparat och jag passade på att fråga honom hur mycket jag låter (ni skulle sett minen på de andra i depån..). Han sa att jag ligger på mellan 93-94dB. Skönt att veta då man sällan får tillfälle att mätas under liknande förhållande. Jag kommer i vilket fall att bygga om avgassystemet 😉 .

Mina pass som flaggvakt spenderades ”i bäcken”, inte kravlandes i den utan på posteringen innan rakan. Mycket bra ställe att stå på och det var inte mycket som hände i den sektionen. Man kunde titta på bilarna och det var en del skoj. 9×4 pojkarna var ute på ett av passen och jag förstår varför Max C kör så bra. Cedric hade kommit ner med sin fina 931 och det slog mig hur tyst den är. En annan minnesvärd bil var en M-B 2,3-16 som verkade riktigt fin att köra trots att det verkade vara frågan om en standard bil.

Det var en bra dag helt enkelt. Däremot är värme inte något för mig. Det finns personer som inte tycker det är lönt att köra när det regnar men jag är nog tvärt om, är det så här varmt så undrar jag om det är någon vits att ta sig ut..

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s