Sturup besegrat!

Sturup Raceway har länge varit en riktig bajsbana i mina ögon. Den har alla rätta attribut men har hittills inte kommit överens med den och därför har den inte stått högt på min lista. Antingen har körningen inte känts rätt eller har krängarfästen brustit eller har jag kört av 😦 . Nu skulle det tävlas i MSCC KM så det var bara att bita ihop och ge det ett försök. Jag bytte länkarmar fram då de gamla hade sprickor. Jag var väldigt noga med att se till att krängaren satt fast 😉 . Passade även på att byta bromsvätska och montera sponsordekaler från Autoexperten i Lund. Jag hade själv försökt håla koll på vätskebalansen så det mesta var ok.

Foto: Anderas Freed

Förhoppningarna var inte så uppskruvade och min enda målsättning var att förbättra mitt usla personbästa 1:15,006. Garagekompisen Björn N. tyckte gott jag kunde köra på 1:13,7 vilket jag fann föga sannolikt. Innan tävlingen kollade jag de anmälda och det slog mig att det faktiskt fanns en chans att ta en pallplats. Fredrik O. är väldigt duktig på Sturup så att rå sig på hans Fiero var inget jag ansåg vara lönt. På plats var det sig likt och jag fick ett snack med Porsche vän Fredrik Å som gav mig en del nyttiga tips. Det hade regnat under natten så banan var fuktig men det fanns hopp då Roadsport C skulle köra som tredje heat så banan kunde ha hunnit torka upp.

Första Tidsträningen

Ut och känna sig för och det hade torkat upp bra så det var bara att köra på efter ett par uppvärmningsvarv. Jag får in ett ganska bra flyt och det känns för en gång skull bra att köra på Sturup. Performanceboxen visar 1:14,1 vilket jag tyckte var anmärkningsvärt. Varvet efter dyker osannolika 1:13,7 upp på displayen vilket är lätt chockerande.  Jag lyckas inte upprepa den tiden även om det är någorlunda fritt från trafik. Däcken börjar kännas såsiga efter halva passet och jag börjar känna ett klonkande från framvagnen. I depå kollar och justerar jag ringtrycket och försöker lokalisera klonket men utan framgång.  När resultaten kommer upp ligger jag på första plats med 1:13,650 😀 😀 😀 , vilket är precis vad Björn förutspått 😉 .

Foto: Anderas Freed

Andra Tidsträningen

Nu infinner sig frågan om man kan slipa ytterligare på en sanslöst bra tid (för mig)? Kan man behålla första platsen? Det var bara att köra om saken. Jag hade Fredrik bakom mig när vi körde ut och jag trodde han skulle ta rygg på mig. Så blev det inte, några Miator kom emellan och det blev i princip solokörning. Efter några varv blir racet rödflaggat p.g.a. avåkning och vi tar oss in i depå men vi är ute snart igen. Dock dröjer det inte länge förrän det blir gulflagg p.g.a. ytterligare en avåkning. Tiderna var inget att hurra över och jag ligger för det mesta i trafik så jag funderar om jag skall strunta i det och köra in i depå. Stintet tar strax slut och det visar sig att ingen förbättrat sig nämnvärt.

Foto: Anderas Freed

Tävling

Jag får starta till höger i främsta ledet vilket är en helt ny erfarenhet för mig. Vi delade heatet med Historic klassen så Fredrik står precis bakom mig trots att han kom 2:a. Fierons startbetende kan liknas vid ett uppspänt gummiband som släpps när lamporna släcks. Jag räknar alltså inte med att vara före honom efter första kurvan. Starten går, jag kommer väl iväg anständigt och försöker ta mig in i vänsterspår. Det blir rätt klurit visar det sig, givetvis dundrar Fredrik om men sedan ligger ett pärlband Miator som jag inte har samvete att riskera att trycka av banan. Jag hamnar bakom Bertil T. och nu är jag förbannad. Detta håller då rakt inte nu jämrarns skall det bli åka av, att komma i mål på denna placering accepteras helt enkelt inte. Bertil kör väldigt sportsligt i sin silvriga Miata och jag får kämpa för att komma om. Jag blir påmind om hur trixigt det är att köra om på Sturup men när jag väl sätter in stöten släpper han taget. Nästa är Peter Öfverman och här får jag flashbacks från 2008 då jag låg och jagade samma Miata, vid samma tidpunkt och på samma bana. Skillnaden är att då kördes bilen av Max C och finns förevigade på Youtube. Peter bjuder på riktigt motstånd, jag attackerar vid flertalet tillfällen och vi ligger sida vid sida på många partier. Jag lyckas på mitt andra försök att ta mig om vid Börjes kurva. Nästa till rakning var Klas H-G i sin svarta Miata. Det var samma historia här, man fick kämpa riktigt hårt för att komma om. Slutligen i Airport Bend kommer jag om även om det går lite brett. Nu har jag Fieron framför mig men vi ser strax målflaggen och jag kommer i mål som tvåa i C så jag är nöjd och fullständigt utmattad.

Foto: Anderas Freed

Jag brukar skriva det men detta är verkligen av de bästa KM jag kört :D. Rekordslakt, vinst och ett sjukt spännande rejs. Sist jag hade så skoj på ett rejs måste varit 2007 på Knutstorp när jag och märkesbrodern Gustv H. byter plats med varandra och Fredrik O. Sedan var det verkligen trevligt i depån med mycket snack med alla trevliga människor. Bilen gick bra förutom det skumma klonket från framvagnen så det får kollas upp innan nästa körning.

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sturup besegrat!

  1. Johan skriver:

    Stort grattis till segern, Eddie!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s