Pallplats på Knutstorp!

Förra fredagen var det inte mycket att göra med bilen förutom att packa bilen och tanka. Jag hade försökt hålla bra vätskebalans och kom i säng i anständig tid. Man fick i sig frukost på morgonen så det var bra förutsättningar när jag tog mig till Knutan på lördagsmorgonen. Jag hade givetvis kollat de anmälda och försökt resonera ut vilken plats man kunde ha chans på. Kullman och Drangel är vrålsnabba så det där rök de platserna. Sen har vi Fredrik inte brukar ligga långt bakom mig kunde ju ha en bättre dag än mig och Leif med sin Alpine A310 som brukar ligga före mig och Fredrik. Sedan har vi faktorn vem som är minst ringrostig på första körningen likaså finns det en bunke väldigt duktiga Miata piloter som kan dyka upp och skrälla. Alltså fanns en chans på 3:plats men inte alls given. Att få en buckla på Knutstorp är oerhört stort för mig då det brukar vara garanterat hårt motstånd likaså är det både min och andras hemmabana. Jag visste med mig att jag var rattrostig så tiderna jag kunde förvänta mig kanske kunde ligga på 0,5 sek från personbästa.

Väl på plats var det verkligen kul att se gamla bekanta och man kom in i gamla rutiner. Jag hade bytt bogseröglan fram till en original och en verkligen fin stropp som hyresvärden i garaget hade sytt till mig. Bogseröglan tyckte inte besiktningen om eftersom den stack ut så jag fick hemläxa att ordna det på ett bättre sätt..

Första Tidsträningen
Roadsport C var första heatet som skulle köras efter förarmötet så det blev väldigt stressigt att rafsa ihop sig för att köra ut. Så pass stressigt att jag inte sänka däcktrycket från 2,5. Jag kom ut sent och på andra varvet så dyker den svarta Fieron upp i backspegeln och jag får helt plötsligt blåflagg. Jag beslutar mig resolut att uppvärmningen är klar och åtlyder de kloka funktionärernas påbud och släpper förbi Fredrik för att inleda jakten. För en gång skull lyckades jag hänga på en jämnsnabb bil, inga misstag som lämnade mig bakom och fria varv utan trafik. Jag låg några varv och studerade Fredrik och jämförde våra ekipage. Fredrik drar ifrån på ett smygande sätt i de kurvigaste partierna medan jag har bättre klipp i högfartspartierna. Jag noterar att vi ligger på stabila 1:12,9 tider vilket är förvånansvärt bra för oss båda. Efter några varv beslutar jag mig att ta mig om och lyckas i slutet av rakan med hjälp från Fredrik. Fredrik hänger på väldigt bra och jag drar inte ifrån men jag ser en 1:12,7 tid vilket gör mig positivt överraskad. Jag får tiden bekräftad när listorna kommer upp och jag ligger på en 2:a plats efter Dennis Kullman och Fredrik precis bakom. Detta är dock inte hela sanningen då Hans Drangel har haft strul med transponder och fått helt muppiga tider.

Andra Tidsträningen
Nu hade jag gott om tid innan körningen så det blev kontroll av hjulbultar och jag sänkte däcktrycket till mer resonabla 1,8 kallt. Så var det dags att rulla ut och det hade kommit små regndroppar på rutan. Jag hamnade i trafik under hela stintet i princip så det var svårt att sätta bra tider. Äntligen får jag fritt ut på rakan utan bil framför så här får jag min chans. Regnet kan bryta ut när som så jag måste ta chansen. Upp för backen till hårnålen blir det lite väl bra och går med två hjul på gräset i utgången, när jag passerar mållinjen ser jag min PB visa 1:12,7. Var detta min enda chans som jag sumpade i en kurva? Hade Fredrik stänkt till med en rökartid? Jag hade ingen aning. Lite mer trafik men jag fick ett par fria varv till och lyckades ta mig tusan klippa till på en osannolik tid på 1:12,1 . Jag känner mig väldigt nöjd när jag heatet flaggas av. När resultaten kommer upp står det klart att jag kommer få en buckla med mig hem. Kullman, Drangel och jag är ordningen med Fredrik strax efter. Behöver jag säga att jag var strålande glad.

Tävlingen
Det är ju klart man ställer upp på tävlingen. Nu stod jag på andra startled med startsnabbe Fredrik bredvid mig. Först en start med tjuvstart och omstart. Men vi kommer iväg med Fredrik ivägslungad och jag med hjulspinn. Jag tappar bara den placeringen i starten och de som är bakom är inte så nära att jag behöver oroa mig om ingången i första kurvan. Jakt på Fiero och fundera ut ett sätt att ta sig om. Det blir rakan, varvet efter och det tar mig hela rakan att ta mig om. Fredrik bromsar sent men jag ger mig inte. I utgången är jag om och jag är tacksam att Fredrik backade en aning annars hade vi krokat ihop då jag driftade ut mot bankanten i utgången. Resten av racet var ganska tråkigt då jag började glida ifrån Fieron och avståndet till Kullman och Drangel var i princip konstant. Jag körde så fort jag kunde för att se om man kunde spräcka den magiska 11:an. Jag gick i mål på samma placering som jag startade vilket var skoj. Min PB hade visat 1:12.0 men Linda hade handklockat mig på ett par höga 1:11. Jag fick det bekräftat när tiderna från racet kom upp, jag hade klipp till med den helt osannolikt fantastiska tiden 1:11,974 . För att sätta det i perspektiv så är 1:11 tider vad jag anser vara snabb Roadsport C tid och vad som krävs för att kunna vara med att kämpa om förstaplatser, oavsett MSCC KM eller SPVM. Namn som Hylander, Osbeck, Henriksson, Falk dyker genast upp. Att kunna hålla detta tempo är för mig lite overkligt. Det mest obehagliga är att det finns saker jag kan förbättra. Min kondis är kass, chassiet på bilen behövs justeras (både vinklar och vikt), bilen sakna f.n. diffbroms och det finns säkert lite till att fila på körtekniken.

Ok, det var m.a.o. en kalasdag även om det var kallt i luften. Bilen fungerar som ni förstår kalasbra. Transpondern var det inga problem med, startproblemen från förra året lyser med sin frånvaro så det nya batteriet (62Ah BMW batteri som väger onödigt mycket) gjorde nog susen. Den ökade spårvidden känns bra även om det inte är någon markant skillnad och bilen är inte så farligt trögstyrd som befarat. En sak jag märkte var att de nyrenoverade fäljarna märks mest genom att det knappt finns någon obalans i bilen. Jag fick även tillfället att ställa mig på vågen efter racet och vi väger 1210kg. Då hade jag mer än ½ tank vilket innebär att jag har lättat bilen ca 20kg sedan förra vägningen. Likaså kan jag inte lätta mer, det är tvärstopp nu.

Det här inlägget postades i Racerapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s